Czytaj, zobacz więcej! #CzytajZobaczWięcej #DoDzieła

Książniczki
22 kwietnia 2016

Pisarze, aktorzy, blogerzy i dziennikarze - w sumie 26 osób - wzięli udział w drugiej edycji kampanii społecznej "Czytaj! Zobacz więcej!". Tym razem hasło kampanii stworzonej przez Bibliocreatio, studio MyWorks oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie brzmi: DO DZIEŁA!!!

Akcja #CzytajZobaczWięcej - odsłona 2

Badania amerykańskiego Narodowego Funduszu na rzecz Sztuki (NEA) oraz Amerykańskiej Akademii Nauk (USNAS) udowodniły, że osoby, które regularnie czytają książki są pewniejsze siebie, mają wyższą samoocenę i większy zasób słownictwa oraz chętniej angażują się obywatelsko. Czytanie redukuje stres, poprawia pamięć i zdolność koncentracji, a także zwiększa poziom empatii i podnosi atrakcyjność seksualną. Co więcej, osoby, które chętnie sięgają po książki - dwa i pół raza rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera. A mimo to - 2 na 3 Polaków nie wzięło w ubiegłym roku książki do ręki. Najnowsza edycja corocznego raportu Biblioteki Narodowej pod tytułem "Stan czytelnictwa w Polsce" przyniosła alarmującą wiadomość. Tylko 37% Polaków przeczytało w ubiegłym roku choćby jedną książkę. Zatem aż 63% nie przeczytało ani jednej. To fatalny wynik. Musimy to zmienić. Do dzieła!

W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich chcemy wspólnie z naszymi gośćmi zachęcić Polaków do czytania książek. Działamy non-profit. Całą kampanię zrealizowaliśmy dzięki naszemu zapałowi i życzliwości zaproszonych gości. Po raz kolejny pomogła nam także Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.

Polacy są przekorni. Cztery lata temu postanowiliśmy sprowokować debatę na temat stanu czytelnictwa w Polsce spotem, w którym… zniechęcaliśmy do czytania. Nasz film wzbudził emocje. Pokazały go telewizje, mówiły o nim stacje radiowe. Tym razem wpadliśmy na inny pomysł. W walce z "nieczytaniem" sięgnęliśmy po nową broń - śmiech.fot. Weronika Gryczkowska

Wsparli nas:

Olga Bołądź, Olga Borys, Anna Cieślak, Janusz Głowacki, Magdalena Górska, Joanna Jabłczyńska, Grzegorz Kasdepke, Redbad Klijnstra, Hanna Konarowska, Emilia Komarnicka, Julita Kożuszek, Antoni Królikowski, Marcin Kwaśny, Anna Mucha, Paulina Mikuła, Andrzej Nejman, Antoni Pawlicki, Aleksandra Popławska, Alicja Resich-Modlińska, Michał Rusinek, Małgorzata Socha, Zbigniew Urbański, Agnieszka Więdłocha, Jakub Wons, Zofia Zborowska i Katarzyna Żak.

Dlaczego nas wsparli?:

Anna Cieślak, aktorka: "Czytając podróżujemy, a podróżując poszerzamy granice naszej wyobraźni do nieskończoności."

fot. Weronika Gryczkowska

Janusz Głowacki, pisarz: "Czytanie to najlepsze lekarstwo na zidiocenie świata. Czytajmy, bo zgłupiejemy!"

Paulina Mikuła, polonistka, vlogerka: „Wsparłam akcję, ponieważ uznałam, że jest społeczeństwu potrzebna! Książki pomagają ludziom zrozumieć świat i ludzi, otwierają umysły. Kiedy ich nie czytamy, wyrządzamy sobie dużą krzywdę. Jeśli tylko mogę zachęcić ludzi do czytania, robię to. Wiem, że to dobry uczynek.


Dlaczego zrealizowaliśmy tę akcję?

Sylwia Stano, Bibliocreatio: „Zdajemy sobie sprawę z tego, że być może nie wszystkim nasz spot się spodoba i wywoła przez to kontrowersje. Ale to dobrze - stan czytelnictwa w Polsce jest tak zły, że musimy go pobudzać elektrowstrząsami. Śmiech jest obok ziewania najbardziej zaraźliwą czynnością. Chcemy rozbawić, ale także zmusić do myślenia. Raport Biblioteki Narodowej pokazuje nie tylko to, że coraz mniej Polaków czyta książki, ale także obala pewien stereotyp. To nie brak czasu jest przyczyną tego, że nie czytamy. Ci, którzy mają go najwięcej - czytają najmniej. Natomiast ci, którzy prowadzą aktywne życie, dużo podróżują, odnoszą sukcesy - czytają najwięcej. To lenistwo sprzyja nieczytaniu.”

fot. Karol Kozioł

Zofia Karaszewska, Bibliocreatio: „Zdarza się, że jedna przeczytana książka, o ile jest właściwie dobrana, zmienia nasze życie i sposób widzenia świata. Wierzę, że ludzie z pasją mogą zmieniać świat, a książki otwierają im drogę. Organizacja akcji promujących czytelnictwo, to mój sposób na zmianę. Czasami namowy, prośby, a nawet groźby, nie przynoszą efektów. Próbujemy więc inaczej - jeśli nieczytających trzeba rozśmieszyć albo wyśmiać, żeby sięgnęli po książki, to zróbmy to. Czemu nie! Nowa odsłona kampanii Czytaj! Zobacz więcej! znów, mamy nadzieję, pobudzi do dyskusji i czytania.”

fot. Weronika Gryczkowska

Zofia Kajczuk, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie: „Angażowanie się w promocję czytelnictwa jest moją pracą i moją pasją. Z wielką przyjemnością włączyłam się więc w akcję Czytaj, zobacz więcej, która pokazuje że czytanie jest nie tylko ważne, ale i radosne. Jest już niemal tradycją, że Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie i Bibliocreatio działają razem z okazji Światowego Dnia Książki, bo w końcu gdzie jak nie w bibliotece mówić o czytaniu?

fot. Weronika Gryczkowska

Adam Zych, Studio MyWorks: Skoro można przekonać ludzi do kupna konkretnego proszku albo wmówić komuś, że telefon z charakterystycznym znaczkiem to styl życia, dlaczego nie pokazać ludziom, że czytanie jest jednym z najbardziej fascynujących rozrywek na świecie? Jeśli po naszych akcjach choć jedna osoba, która do tej pory czytała niewiele, sięgnie po kolejną książkę - to dowód na to, że angażowanie się w takie projekty ma sens. Lubię akcje społeczne, a najbardziej te, które tworzymy sami. Daje mi to poczucie, że mogę mieć wpływ na zmiany w otaczającym mnie świecie, a dzięki temu napawa mnie ogrom energii, którą mogę wkładać w kolejne projekty, nad którymi pracuję.

fot. Weronika Gryczkowska